We examined two overarching topics: What are the Fundamental Interpersonal Relations Orientation-Behavior (FIRO-B), Perceived Stress Scale (PSS), and Self-rating Depression Scale (SDS) scores in medical students? Do their interpersonal needs correlate with stress and depression?
FIRO-B, PSS-10, and SDS were administered to 82 freshmen in College of Medicine, The Catholic University of Korea in 2014. The data were analyzed by descriptive statistics, frequency, two-way analysis of variance, independent t-test, and Pearson correlation analysis using SPSS version 21.0 (IBM Corp.).
The level of interpersonal needs was medium range (mean, 24.52). The mean perceived stress score was 18.6. Also, 59.8% and 40.2% of students had normal range (<20) and high stress (≥20). The mean score for depression was 36.3. Further, 97.6% and 2.4% of students had normal range (≤49) and mild depression (≤59). Wanted behavior correlated with stress (r=0.056) and depression (r=0.021). Expressed behavior correlated negatively with stress (r=-0.206) and depression (r=-0.301).
The interpersonal needs of medical freshmen are related to stress and depression. These results can be used effectively in school adaptation programs for medical students to improve their quality of life.
대학생들은 학업, 개인 및 사회적 문제, 대인관계, 친밀감 형성 등으로 다양한 스트레스 상황에 부딪히게 된다[
이에 이 연구는 의학과 신입생들의 적응을 도울 수 있는 프로그램 개발을 위한 기초자료를 수집하고자 신입생의 입학 당시 스트레스와 우울 지각 수준을 확인하고, 효과적인 운영을 위해서 대인관계욕구 특성을 어떻게 고려해야 하는지 논의해 보고자 한다. 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 의학전문대학원 신입생의 대인관계욕구와 스트레스, 우울 지각 수준은 어떠한가? 둘째, 의학전문대학원 신입생의 대인관계욕구와 스트레스, 우울 간에는 어떠한 상관관계가 있는가?
2014년 3월 서울 소재 가톨릭대학교 의학전문대학원에 입학한 의학과 1학년 남학생 42명, 여학생 40명, 총 82명을 대상으로 학생 상담 기초자료를 수집하기 위해 실시하였던 스트레스, 우울, 대인관계욕구 검사의 결과를 연구에 활용하였다.
스트레스 지각 수준은 Cohen & Williamson [
우울 지각 수준은 Zung [
대인관계욕구 특성은 한국판 Fundamental Interpersonal Relations Orientation–Behavior (FIRO-B)를 사용하여 확인하였다[
수집된 데이터는 연구 문제에 따라 의학전문대학원 신입생의 대인관계욕구, 스트레스, 우울 지각 수준과 성별에 따른 차이는 빈도분석, 기술통계, 독립표본 t-검정, 2-way analysis of variance for randomized block design으로, 대인관계욕구와 스트레스, 우울 지각 수준 간의 관계는 Pearson 상관계수로 확인하였다. 이상 모든 분석은 SPSS version 21.0 프로그램(IBM Corp., Armonk, USA)을 사용하였으며, 통계적 유의수준 0.05에서 검증하였다.
대인관계욕구는 평균 24.52점, 표준편차 9.52점으로 medium-low 수준이었다(
통제욕구, 정서욕구, 표출행동 차원에서의 대인관계욕구는 스트레스, 우울과 부적 상관을 보였으며, 소속욕구는 스트레스와 기대행동 차원은 스트레스, 우울과 정적 상관을 보였다(
발달심리학자 Erikson은 ‘친밀감 형성’이 청년기의 중요한 발달과업이며, 이 시기에 성숙한 인간관계를 형성해야 심리사회적으로 건강한 삶을 살아갈 수 있다고 하였다. 특히 청년기 대인관계와 관련한 부적응적 경험의 축적은 스트레스, 우울 등 극단적인 심리적 문제로까지 이어질 가능성이 크다. 실제로 학업, 경제, 진로, 대인관계와 관련한 생활스트레스는 대학생의 우울과 자살의 위험요인으로 작용하고 있다[
이에 이 연구는 의학과 신입생들의 적응을 도와줄 수 있는 프로그램의 개발과 효과적인 운영을 위한 방향을 제시하고자 입학 당시 대인관계욕구와 스트레스, 우울 지각 수준을 확인하였다. 연구의 결과에 따른 제언은 다음과 같다. 의학전문대학원에 입학한 신입생들이 지난 한달 간 지각한 스트레스와 우울 수준은 평균적으로 정상 범주에 속하고 있었다. 구체적으로 우울은 평균 36.3점으로 국내 의과대학 총 4개 학년을 대상으로 했던 연구의 결과(평균 38.2점)와 유사한 수준이다[
마지막으로 적응 프로그램 운영과는 별도로 정규 교육과정 내에서도 학생들의 대인관계욕구 특성을 고려해야 할 필요가 있다. 원하는 수업을 선택적으로 수강할 수 있는 일반 대학과 달리 의학과는 전체 교과과정이 정해져 있는 경우가 대부분이다. 따라서 많은 시간을 보내게 되는 수업 장면에서 대인관계욕구를 충족할 수 있도록 해 준다면 신입생들의 적응에 도움을 줄 수 있을 것이다. 구체적으로 의학전문대학원 신입생들은 어떠한 일에 책임을 지며 영향력을 발휘하기 보다는 조언을 구하고, 주변 사람들에게 확인을 받는 것을 선호하는 성향을 지니고 있었다. 따라서 수업을 운영할 때에 학생들이 자신의 결정과 책임에 대한 자신감을 가질 수 있도록 성취감을 느낄 수 있는 기회를 제공하고, 개인의 대인관계 성향을 정확히 파악한 뒤 학습팀을 조직하여 서로의 역량에 맞는 역할과 책임을 분담하며 문제를 해결할 수 있도록 하는 전략이 필요할 것이다.
이 연구의 제한점과 후속 연구를 위한 제언은 다음과 같다. 첫째, 의과대학생을 대상으로 했던 선행 연구와[
The authors wishes to acknowledge the financial support of the Catholic Medical Center Research Foundation made in the program year of 2014.
Data are presented as mean±standard deviation.
a)p-values from two-way analysis of variance (ANOVA) (total inclusion vs. total control vs. total affection), b)p-values from two-way ANOVA (total expressed behavior vs. total wanted behavior).
Distribution and Mean Stress Scores
Variable | Cutting points, no. (%) |
Min | Max | Mean | SD | |
---|---|---|---|---|---|---|
Normal range (<20) | High (≥20) | |||||
Stress | 49 (59.8) | 33 (40.2) | 8 | 29 | 18.60 | 4.34 |
SD: Standard deviation.
Distribution and Mean Depression Scores
Variable | Cutting points, no. (%) |
Min | Max | Mean | SD | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Normal range (≤49) | Mildly (≤59) | Moderately (≤69) | Above severely (≤70) | |||||
Depression | 80 (97.6) | 2 (2.4) | - | - | 25 | 54 | 36.30 | 6.28 |
SD: Standard deviation.
Correlation between Interpersonal Needs, Stress, and Depression
Division | Stress | Depression |
---|---|---|
Stress | ||
Pearson correlation | 1 | 0.755 |
Sig. | - | 0.000 |
Depression | ||
Pearson correlation | 0.755 |
1 |
Sig. | 0.000 | - |
Overall needs | ||
Pearson correlation | -0.084 | -0.160 |
Sig. | 0.451 | 0.152 |
Needs dimension Inclusion | ||
Pearson correlation | 0.035 | -0.091 |
Sig. | 0.754 | 0.417 |
Control | ||
Pearson correlation | -0.037 | -0.104 |
Sig. | 0.741 | 0.354 |
Affection | ||
Pearson correlation | -0.193 | -0.188 |
Sig. | 0.082 | 0.090 |
Behavior dimension expressed | ||
Pearson correlation | -0.206 | -0.301 |
Sig. | 0.063 | 0.006 |
wanted | ||
Pearson correlation | 0.056 | 0.021 |
Sig. | 0.615 | 0.852 |
Correlation is significant at 0.05 (two-tailed),
Correlation is significant at 0.01 (two-tailed).